Hur kan man lära sig spanska?

Jag tycker att ett bra sätt att lära sig ett nytt språk på, i detta fallet spanska, är att kolla på tv, media, sociala medier, osv. på det språket. Gör det så mycket och ofta som möjligt eftersom ditt öra måste lära sig att lyssna på olika dialekter eller de olika sätt att prata som finns för det språket. 
 
Samtidigt med det så läser du tidningar varje dag och gärna några böcker eller noveller som intresserar dig. Skriv gärna lite varje dag. En dagbok är en bra start men du kan också skriva en blogg där du skriver dina funderingar kring spanska. 
 
Jag kan rekommendera några böcker på spanska men jag är inte säker på om att det är din smak. I alla fall befinner jag mig här om du undrar. 
 
Jag kommer att skriva olika saker på spanska så jag hoppas på att du förstår vad jag säger, annars fråga gärna! 
 
Visste du att det finns olika sätt att prata spanska beroende på vilket land man kommer ifrån? Människor som kommer från Spanien pratar på "ett gammal sätt", mer 
officiellt kan man säga, och andra latinamerikanska länder pratar mer modernt. När det gäller att skriva så måste vi rätta oss efter "RAE" (Real Academia Espanola) som då och då reviderar sättet vi skriver på och dem skapar reglerna som resten av länderna måste rätta sig efter. 
 
I Latinamerika har man olika sätt att prata på, men vi befinner oss i Europa så vi ska lära oss spanska på ett mer traditionellt sätt tycker jag. Vi kan ändå lära oss lite slang eller "coloquial" i efterhand. 
 
Jag kommer från Chile och spanska är mitt modersmål. Jag fick lära mig svenska när jag var 32 år, så "everything is possible"! Det kommer att gå bra att lära dig spanska  bara du har mycket energi och lust! 






Kommentarer

Populära inlägg